Estes são os Berlin Master Chefs 2024
PERÍODO DE BLOQUEIO ATÉ QUINTA-FEIRA, 21 DE NOVEMBRO DE 2024, 23:00 (CET)
Publi-Editorial
- Berlin Partner seleciona o melhor da gastronomia de Berlim 2024
- Berlin Master Chefs 2024 celebra os melhores talentos culinários da cidade em sete categorias
- Prêmios enfatizam inovação, diversidade e sustentabilidade na gastronomia de Berlim
- A gastronomia de Berlim é um impulsionador cultural e econômico, mostrando o apelo global da cidade
Berlim, 21 de novembro de 2024 O Berlin Master Chefs 2024 mostra mais uma vez este ano que a culinária de Berlim nunca perde sua emoção. O cenário gastronômico da cidade é ousado e inventivo, sofisticado, orientado internacionalmente e, ao mesmo tempo, firmemente enraizado na região. Este ano reflete uma variedade particularmente ampla de abordagens culinárias.
Na cerimônia de gala festiva no ambiente urbano do antigo edifício C&A em Neukölln, o CANK, as mentes mais brilhantes da gastronomia de Berlim foram homenageadas por suas realizações excepcionais nas seguintes categorias: “Berlin Master Chef”, “Rising Star of the Year”, “Berlin Host”, “Berlin Scene Restaurant”, “Berlin Kiezmeister”, “Berlin Bar Culture” e “Gastronomic Innovator”.
O prefeito de Berlim, Kai Wegner: “Berlim celebra seus Master Chefs. Nos últimos anos, a gastronomia de ponta em nossa cidade se desenvolveu com sucesso e há muito tempo é capaz de resistir a comparações nacionais e internacionais. Os prêmios deste ano para Master Chefs refletem mais uma vez a qualidade e a diversidade da cena gastronômica de Berlim. Inovação, criatividade e sustentabilidade, que são tão importantes na cultura de restaurantes, também são homenageadas. Gostaria de parabenizar todos os vencedores e agradecer a todos no júri e na organização que contribuíram para o sucesso da competição deste ano.”
Dr. Stefan Franzke, CEO da Partner für Berlin: “A cena gastronômica de Berlim é um reflexo da diversidade e criatividade da nossa cidade. Ela combina diferentes culturas, tradições e inovações culinárias de uma forma única. Essa diversidade não é apenas uma riqueza cultural, mas também um motor econômico que cria empregos, atrai visitantes internacionais e fortalece a reputação global de Berlim como uma metrópole cosmopolita. Os vencedores do prêmio Berlin Master Chefs 2024 personificam esse espírito inovador e multicultural que faz de Berlim um dos destinos gastronômicos mais emocionantes da Europa.”
Os vencedores do prêmio
O prêmio “Berlin Master Chef 2024” vai para Max Strohe do restaurante “tulus lotrek”. O júri declarou em sua decisão: É uma coisa boa que Max Strohe exista. Caso contrário, ele teria que ser inventado. E isso seria tudo, menos fácil. Strohe é uma mistura bastante única. Ele não só pode preparar vieiras e pombos grelhados inigualáveis, mas também pode escrever de forma cativante sobre hambúrgueres e sanduíches de clube. Ele entretém na televisão e faz campanha contra a direita. Tulus Lotrek, o restaurante Kreuzberg que ele administra com Ilona Scholl, é um desses golpes de sorte onde os clientes sempre saem com um sorriso. Aqui, a alta gastronomia é combinada com prazeres agressivos. Batman comeria aqui – afirma Strohe. Quem o contradiria?
Karl-Louis Kömmler do restaurante “Loumi” recebeu o título de “Estrela em ascensão do ano 2024”. O júri declarou em sua decisão: A história do Loumi começou em 2017 como um clube de jantar em um apartamento no quintal em Neukölln. Apenas seis clientes por noite puderam desfrutar da experiência despretensiosa de alta gastronomia com uma abordagem sazonal em datas selecionadas. Com a abertura do restaurante de mesmo nome em Kreuzberg no final de 2023, o círculo se expandiu e o conceito cresceu – e isso é um golpe de sorte para Berlim! O estilo de cozinha de Karl-Louis Kömmler é baseado em uma fundação francesa com sabores japoneses e influências nórdicas, intercaladas com um fio condutor comum de especiarias e notas cítricas. Kömmler coloca o produto básico de alta qualidade no centro do palco e o emoldura com molhos cheios de caráter que emprestam a cada prato uma nova intensidade. O fato de um artista autodidata estar trabalhando aqui torna sua capacidade de combinar criatividade e precisão sem esforço ainda mais impressionante.
Na categoria “Berlin Host 2024”, o júri escolheu as irmãs Dra. Sahar Sodoudi e Dra. Forough Sodoudi do “DR & DR Middle Eastern Culture and Food Lab”. O júri declarou em sua decisão: “Boa comida geralmente conecta as pessoas mais do que palavras”, diz Sahar Sodoudi. E boa hospitalidade é a glória suprema da experiência culinária. Assim como sua irmã Forough, ela não foi treinada para hospedar, as gêmeas com raízes iranianas vêm de uma formação científica, mas é um assunto próximo aos seus corações. Em 2019, elas abriram o “Culture and Food Lab” em Kreuzberg como “Dr & Dr”, onde dão cursos de culinária, organizam jantares e oferecem serviço de buffet. Sua mensagem está caligrafada na parede do estúdio: O amor flui aqui – e esse é precisamente o nome de seu primeiro livro de culinária. Do momento em que entram até a saída, o foco está no hóspede.
As irmãs se veem como embaixadoras da cultura persa, cuja narrativa é determinada pela política e religião. Elas dão um exemplo para as artes culinárias e hospitalidade da cultura persa – à sua maneira única.
O “Berlin Scene Restaurant 2024” deste ano vai para o restaurante “Verōnika Berlin”. O júri declarou em sua decisão: A fachada da era imperial está danificada por estilhaços de bombas, sinais de paz cercam buracos de impacto e a escadaria colorida com grafite manteve o estilo da era pós-reunificação. No quarto andar, a sofisticada e animada Berlim! Nosso restaurante Scene 2024, o atual ponto de encontro nº 1 de Berlim, foi criado como a agradável peça central do “Fotografiska Berlin”, o novo museu de fotografia, arte e cultura de Berlim, na antiga Friedrichstrassen-Passage, uma ruína de guerra que foi convertida com previsão e compreensão e que também abrigou os Tacheles. Móveis estofados amarelo-mel ficam ao redor de mesas elegantemente cobertas de branco. A equipe de serviço é cosmopolita e internacional. As estrelas da cozinha são o Chef Executivo Roel Lintermans e seu chefe de cozinha Philipp Tröbs. A culinária é habilmente clássica, criativa e sazonal. Os nhoques de abóbora eram maravilhosamente aromáticos, com cubos crocantes de abóbora Hokkaido, bacon vegano, feijão borlotti, nozes cristalizadas e um verjus fresco e picante. Qualquer pessoa que comer aqui também pode passear pelas salas de exposição gratuitamente e até às 22:00 por uma entrada separada. Para uma bebida noturna, vá ao Bar Clara no domo futurista em forma de pirâmide com uma vista de longo alcance sobre Mitte. Mais Berlim não é possível!
O “Berlin Kiezmeister 2024” é o “Domäne Dahlem” em Steglitz-Zehlendorf. O júri declarou em sua decisão: Com Domäne Dahlem, temos uma “bela adormecida” cujo potencial e reputação precisam ser abalados com mais vigor. É exatamente isso que estamos fazendo com este prêmio! Muitas pessoas provavelmente já comeram uma grande variedade de vegetais, de alface asiática a abóbora e feijão-de-cera a cebola. Afinal, muitos restaurantes compram produtos regionais de lá: 60 tipos de vegetais, 30 ervas, bem como flores, frutas vermelhas, carne de sete tipos de gado e ovos produzidos em casa são cultivados aqui, mas o domínio é mais do que apenas uma propriedade rural com uma conexão ferroviária subterrânea em Berlim-Steglitz. É um museu vivo onde crianças de creches, classes escolares e outras partes interessadas podem encontrar respostas para perguntas como: Como as terras agrícolas eram trabalhadas no passado? Ou: O que significa consumo sustentável hoje? E isso nos leva ao que Domäne realmente é: é um lugar animado e acessível ao público, onde nós, moradores da cidade, podemos reviver o desenvolvimento de nossa comida do campo ao prato na pousada rural, do pasto à sacola de compras na loja da fazenda. E vivenciar aqui também significa participar! Seja a colheita de batata nos campos de Domäne ou workshops como “Criação de galinhas para iniciantes”, “Trabalho com animais de tração” ou mesmo um “curso de foice”. Nós da Berlin’s Master Chefs concordamos: Domäne Dahlem é único e um lugar muito especial para Berlim, pois esta propriedade tem mais de 800 anos de história. Em 2024, finalmente se tornou o Kiezmeister de Berlim. Demorou muito tempo – mas antes tarde do que nunca!
O prêmio de “Berlin Bar Culture 2024” vai para o “Wax On”. O júri declarou em sua decisão: A razão pela qual o Wax On Bar foi escolhido como “Berlin Bar Culture 2024” é dupla. Primeiro: é um bar de coquetéis descontraído e típico do bairro de Neukölln. Com uma atmosfera agradável e clientes descolados. Moderno, descolado, mas não exclusivo no sentido de excluir. Você só quer uma boa bebida? Wax On. Divertir-se com os amigos? Wax On. Deixe-se introduzir ao mundo das bebidas caseiras? Wax On! E o melhor de tudo: o bar de Sam Orrock e sua equipe oferece alta qualidade a um preço muito justo e consciente do bairro. E segundo? O Wax On Bar ganhou uma reputação internacional – por meio de troca: os hóspedes mudam para a equipe em outros bares europeus em uma direção, e os bartenders convidados que se misturam aqui no Reuterkiez na outra. Toda a cultura de bares de Berlim se beneficia dessa atenção internacional, que há muito tempo está no topo do mundo, mas às vezes ainda não a reconheceu. Com isso em mente, Obrigado e saudações, Wax On Bar.
E na categoria “Inovador Gastronômico 2024”, o júri escolheu os visionários Nadine e Tom Michelberger, cujo negócio familiar está em constante evolução como um experimento ao longo da vida e está procurando caminhos e modelos sustentáveis. O júri declarou em sua decisão: Nadine e Tom Michelberger gostam de pensar grande. Apenas em pequena escala, em termos específicos. Especialmente em relação à comunidade. Os dois hoteleiros do Warschauer Brücke em Friedrichshain não fazem projetos, eles fazem coisas com pessoas. Com Gerhard, o destilador da Preussische Spirituosenmanufaktur, que não existiria mais se os Michelbergers não tivessem se juntado ao negócio tradicional do Wedding há dois anos e meio. Com Alan, o chef do restaurante Michelberger, que queria uma brasserie contemporânea para Berlim. Então eles participaram da maravilhosa Brasserie Ora na Oranienplatz. Com Denise, irmã de Nadine Michelberger, que se tornou uma fazendeira como seus pais. Na Fazenda Michelberger em Naun-dorf no Spreewald, um jardim permanente cuja colheita agora é servida no Restaurante Michelberger. Com Sam, que preferia cozinhar durante o dia. É por isso que o Theke, o almoço mais delicioso da cidade, está disponível em Wedding desde esta primavera.
Costuma-se dizer que modelos gastronômicos de sucesso devem ser dimensionados. Nada está mais longe das mentes de Nadine e Tom Michelberger do que isso. Eles não estão dimensionando operações, eles estão dimensionando o espírito e o coração da ideia de Michelberger. Isso recentemente trouxe muitos lugares deliciosos e acolhedores para a cidade e arredores.
“Shine & Dine” foi o lema da cerimônia de premiação deste ano no design arquitetônico industrial bruto do antigo edifício C&A em Neukölln. 300 convidados e os vencedores do prêmio foram preparados pelos restaurantes vencedores do ano anterior, incluindo os restaurantes com estrelas Michelin Rutz, Hallmann & Klee e Coda.
O júri especializado é composto pelos seguintes jurados:
- Dr. Stefan Elfenbein, Presidente do júri, autor das revistas “Der Feinschmecker” e “Foodie”
- Tina Hüttl, presidente do júri, Berliner Zeitung
- Felix Denk, editor do Tagesspiegel
- Prof. Dieter Grossklaus, “Chaîne des Rôtisseurs” (Presidente Honorário)
- Lorraine Haist, jornalista freelancer e autora de vários jornais e revistas
- Stefanie Hofeditz, jornalista freelancer, B.Z
- Alexandra Laubrinus, diretora administrativa da Berlin Food Week
- Clemens Niedenthal, editor da Tip & Ressortleitung Food
- Nikolas Rechenberg, Gourmetwelten
- Annika Schönstädt, autora freelancer de Tagesspiegel, Zeit online, Feinschmecker
- Dr. Erwin Seitz, jornalista freelancer, autor de livros e gastronomia crítico
- Jan-Peter Wulf, jornalista especialista e fundador do nomyblog
Os vencedores até agora do Berlin Master Chefs desde que a cerimônia de premiação começou em 1997 são comunicados em uma linha do tempo. Para mais informações sobre o projeto Berlin Master Chefs e a história, acesse: www.berliner-meisterkoeche.de. O Berlin Master Chefs também pode ser encontrado no Facebook e no Instagram.
Fotos atuais (estas serão publicadas on-line até o meio-dia de sexta-feira, 22 de novembro (CET) podem ser encontradas aqui. Observe os direitos autorais das fotos: © Berlin Partner / eventfotografen.berlin
The Berlin Master Chefs
A Berlin Partner homenageia os melhores chefs da capital todos os anos desde 1997. Com o prêmio para Berlin Master Chefs, a Berlin Partner distingue a sofisticada cultura de restaurantes e a cena gastronômica da capital como um fator econômico e importante e carro-chefe da cidade. Mais de 160 chefs e donos de restaurantes foram homenageados até agora nas várias categorias do Berlin Master Chefs. Os vencedores anteriores do prêmio incluem Sonja Frühsammer, Tim Raue, Daniel Achilles e Sebastian Frank.
O júri dos Master Chefs de Berlim
O júri independente, composto pelos principais jornalistas e conhecedores de culinária de Berlim, não avalia apenas a qualidade da arte culinária, mas também a originalidade das criações, a apresentação dos pratos, o serviço e o ambiente. Ao homenagear os Master Chefs de Berlim, a sofisticada cultura de restaurantes da capital é posicionada como o carro-chefe da cidade e a gastronomia diversificada de Berlim é tornada visível como um importante fator econômico para a Berlin Partner.
These are the Berlin Master Chefs 2024
BLOCKING PERIOD UNTIL THURSDAY, 21 NOVEMBER 2024, 23:00 (CET)
Editorial Advertising
• | Berlin Partner selects the best of Berlin’s gastronomy 2024 | |
• | Berlin Master Chefs 2024 celebrate the city’s best culinary talents across seven categories | |
• | Awards emphasize innovation, diversity, and sustainability in Berlin’s gastronomy | |
• | Berlin’s gastronomy is a cultural and economic driver, showcasing the city’s global appeal |
Berlin, 21 November 2024 The Berlin Master Chefs 2024 show once again this year that Berlin’s cuisine never loses its excitement. The city’s gastronomy scene is bold and inventive, sophisticated, internationally oriented and at the same time firmly rooted in the region. This year reflects a particularly wide variety of culinary approaches.
At the festive gala ceremony in the urban ambience of the former C&A building in Neukölln, the CANK, the brightest minds in Berlin’s gastronomy were honoured for their outstanding achievements in the following categories: “Berlin Master Chef”, “Rising Star of the Year”, “Berlin Host”, “Berlin Scene Restaurant”, “Berlin Kiezmeister”, “Berlin Bar Culture” and “Gastronomic Innovator”.
The Governing Mayor of Berlin, Kai Wegner: “Berlin celebrates its Master Chefs. In recent years, top gastronomy in our city has developed successfully and has long been able to stand up to national and international comparison. This year’s awards for Master Chefs once again reflect the quality and diversity of Berlin’s gastronomy scene. Innovation, creativity and sustainability, which are so important in restaurant culture, are also honoured. I would like to congratulate all the prizewinners and thank everyone on the jury and in the organisation who contributed to the success of this year’s competition.”
Dr. Stefan Franzke, CEO of Partner für Berlin: “The Berlin gastronomy scene is a reflection of the diversity and creativity of our city. It combines different cultures, traditions and culinary innovations in a unique way. This diversity is not only a cultural wealth, but also an economic driver that creates jobs, attracts international guests and strengthens Berlin’s global reputation as a cosmopolitan metropolis. The winners of the Berlin Master Chefs 2024 award embody this innovative and multicultural spirit that makes Berlin one of the most exciting food destinations in Europe.”
The award winners
The “Berlin Master Chef 2024” award goes to Max Strohe from the restaurant “tulus lotrek”. The jury stated in its decision: It’s a good thing Max Strohe exists. Otherwise he would have to be invented. And that would be anything but easy. Strohe is a rather unique mix. Not only can he prepare unrivalled scallops and grill pigeons, but he can also write captivatingly about smash burgers and club sandwiches. He entertains on television and campaigns against the right. Tulus Lotrek, the Kreuzberg restaurant that he runs with Ilona Scholl, is one of those strokes of luck where guests always leave with a smile. Here, fine dining is combined with feisty pleasures. Batman would eat here – claims Strohe. Who would contradict him?
Karl-Louis Kömmler from the “Loumi” restaurant was awarded the title of “Rising star of the Year 2024”. The jury stated in its decision: The story of Loumi began in 2017 as a supper club in a backyard flat in Neukölln. Just six guests per evening were able to enjoy the unpretentious fine dining experience with a seasonal approach on selected dates. With the opening of the restaurant of the same name in Kreuzberg at the end of 2023, the circle has expanded and the concept has grown up – and that’s a stroke of luck for Berlin! Karl-Louis Kömmler’s cooking style is based on a French foundation with Japanese flavours and Nordic influences, interspersed with a common thread of spiciness and citrus notes. Kömmler puts the high-quality basic product centre stage and frames it with sauces full of character that lend every dish a new intensity. The fact that a self-taught artist is at work here makes his ability effortlessly to combine creativity and precision all the more impressive.
In the category “Berlin Host 2024”, the jury chose the sisters Dr. Sahar Sodoudi & Dr. Forough Sodoudi from „DR & DR Middle Eastern Culture and Food Lab”. The jury stated in its decision: “Good food often connects people more than words can,” says Sahar Sodoudi. And good hospitality is the crowning glory of the culinary experience. Just like her sister Forough, she was not trained to host, the twins with Iranian roots come from a scientific background, but it is a matter close to their hearts. In 2019, they opened the “Culture and Food Lab” in Kreuzberg as “Dr & Dr”, where they give cookery courses, organise dinners and offer catering. Their message is calligraphed on the wall of the studio: Love flows here – and that’s precisely the name of their first cookery book. From the moment they enter until they leave, the focus is on the guest.
The sisters see themselves as ambassadors of Persian culture, whose narrative is determined by politics and religion. They set an example for the culinary arts and hospitality of Persian culture – in their own unique way.
This year’s “Berlin Scene Restaurant 2024” goes to the restaurant “Verōnika Berlin”. The jury stated in its decision: The imperial-era façade is battered by bomb splinters, peace signs surround impact holes, and the graffiti-coloured stairwell has retained the flair of the post-reunification era. On the fourth floor, sophisticated, lively Berlin! Our Scene restaurant 2024, Berlin’s current No. 1 hotspot, has been created as the enjoyable centrepiece of “Fotografiska Berlin”, Berlin’s new museum for photography, art and culture, in the former Friedrichstrassen-Passage, a war ruin that was converted with foresight and understanding and which also housed the Tacheles. Honey-yellow upholstered furniture stands around elegantly white-covered tables. The service staff is cosmopolitan and international. The stars in the kitchen are Executive Chef Roel Lintermans and his head chef Philipp Tröbs. The cooking is skilfully classic, creative and seasonal. The pumpkin gnocchi were wonderfully aromatic, with nicely crisp cubes of Hokkaido pumpkin, vegan bacon, borlotti beans, candied walnuts, and a tangy, fresh verjus. Anyone eating here can also stroll through the exhibition rooms free of charge and until 22:00 via a separate entrance. For a nightcap, head to Bar Clara in the futuristic, pyramid-shaped roof dome with a far-reaching view over Mitte. More Berlin is not possible!
The “Berlin Kiezmeister 2024” is the “Domäne Dahlem” in Steglitz-Zehlendorf.
The jury stated in its decision: With Domäne Dahlem, we have a “sleeping beauty” whose potential and reputation needs to be shaken up more vigorously. That is exactly what we are doing with this award! Many people have probably already eaten a whole variety of vegetables from Asian lettuce to pumpkin and wax beans to onions. After all, many restaurants source regional products from there: 60 types of vegetables, 30 herbs as well as flowers, soft fruit, meat from seven types of livestock and home-produced eggs are cultivated here, but the domain is more than just a country estate with an underground railway connection in Berlin-Steglitz. It is a living museum where day-care children, school classes and other interested parties can find answers to questions such as: How was agricultural land worked in the past? Or: What does sustainable consumption mean today? And that leads us to what Domäne is actually all about: It is a publicly accessible, lively place where we city dwellers can relive the development of our food from the field to the plate in the country inn, from the pasture to the shopping bag in the farm shop. And experiencing here also means taking part! Be it the potato harvest on Domäne’s fields or workshops such as “Keeping chickens for beginners”, “Working with draft animals” or even a “scythe course”. We at Berlin’s Master Chefs agree: Domäne Dahlem is unique and a very special place for Berlin, as this estate looks back on over 800 years of history. In 2024, it has finally become the Berlin Kiezmeister. It took a long time – but better late than never!
The award for “Berlin Bar Culture 2024” goes to “Wax On”. The jury stated in its decision: The reason why the Wax On Bar was chosen as “Berlin Bar Culture 2024” is twofold. Firstly: It is a relaxed, typical Neukölln neighbourhood cocktail bar. With a pleasant atmosphere and cool customers. Trendy, hip, but not exclusive in the sense of excluding. You just want a good drink? Wax On. Have a good time with friends? Wax On. Let yourself be introduced to the world of home-made drinks? Wax On! And best of all: Sam Orrock and his team’s bar offers high quality at a very fair, neighbourhood-conscious price. And secondly? Wax On Bar has earned an international reputation – through exchange: Guest shifts for the team in other European bars in one direction, and guest bartenders who mix here in the Reuterkiez in the other. Berlin’s entire bar culture benefits from this international attention, which has long been at the global top level, but sometimes hasn’t really recognised it yet. With this in mind, Thanks and cheers, Wax On Bar.
And in the category “Gastronomic Innovator 2024”, the jury chose the visionaries Nadine and Tom Michelberger, whose family business is constantly evolving like a lifelong experiment and is looking for sustainable paths and models. The jury stated in its decision: Nadine and Tom Michelberger like to think big. Only on a small scale, in specific terms. Especially regarding the community. The two hoteliers from Warschauer Brücke in Friedrichshain don’t do projects, they do things with people. With Gerhard, the distiller at Preussische Spirituosenmanufaktur, which would no longer exist if the Michelbergers had not joined the traditional business from Wedding two and a half years ago. With Alan, the chef from the Michelberger restaurant, who wanted a contemporary brasserie for Berlin. So they took part in the wonderful Brasserie Ora on Oranienplatz. With Denise, Nadine Michelberger’s sister, who has become a farmer like her parents. At the Michelberger Farm in Naun-dorf in the Spreewald, a perma-garden whose harvest is now served in the Michelberger Restaurant. With Sam, who preferred to cook during the day. Which is why the Theke, the most delicious lunch in town, has been available in Wedding since this spring.
It is often said that successful gastronomic models must be scaled. Nothing is further from the minds of Nadine and Tom Michelberger than that. They are not scaling operations, they are scaling the spirit and heart of the Michelberger idea. This has recently brought many delicious and welcoming places to the city and the surrounding area.
“Shine & Dine” was the motto of this year’s award ceremony in the raw, industrial-architectural design of the former C&A building in Neukölln. 300 invited guests and the award winners were cooked for by the winning restaurants from the previous year, including the Michelin-starred restaurants Rutz, Hallmann & Klee and Coda.
The expert jury consists of the following jurors:
• | Dr. Stefan Elfenbein, Chair of the jury, author for the magazines “Der Feinschmecker” and “Foodie” | |
• | Tina Hüttl, Chair of the jury, Berliner Zeitung | |
• | Felix Denk, Editor of the Tagesspiegel | |
• | Prof. Dr. Dieter Grossklaus, “Chaîne des Rôtisseurs” (Honorary president) | |
• | Lorraine Haist, freelance journalist and author for various newspapers and magazines | |
• | Stefanie Hofeditz, freelance journalist, B.Z | |
• | Alexandra Laubrinus, Managing director of Berlin Food Week | |
• | Clemens Niedenthal, Editor of Tip & Ressortleitung Food | |
• | Nikolas Rechenberg, Gourmetwelten | |
• | Annika Schönstädt, freelance author for Tagesspiegel, Zeit online, Feinschmecker | |
• | Dr. Erwin Seitz, freelance journalist, book author and gastronomy critic | |
• | Jan-Peter Wulf, specialist journalist and founder of nomyblog |
The winners up to now of the Berlin Master Chefs since the award ceremony began in 1997 are communicated in a timeline. For more information on the Berlin Master Chefs project and the history, please go to: www.berliner-meisterkoeche.de. The Berlin Master Chefs can also be found on Facebook and on Instagram.
Current photos (these will be posted online by noon on Friday, 22 November (CET) can be found here. Please note the copyright of the photos: © Berlin Partner / eventfotografen.berlin
The Berlin Master Chefs
Berlin Partner has been honouring the capital’s best chefs every year since 1997. With the award for Berlin Master Chefs, Berlin Partner distinguishes the capital’s sophisticated restaurant culture and gastronomic scene as an import and economic factor and flagship of the city. More than 160 chefs and restaurateurs have been honoured so far in the various categories of the Berlin Master Chefs. Former award winners include Sonja Frühsammer, Tim Raue, Daniel Achilles and Sebastian Frank.
The jury of the Berlin Master Chefs
The independent jury, made up of Berlin’s leading food journalists and connoisseurs, not only evaluates the quality of the culinary art, but also the originality of the creations, the presentation of the dishes, the service and the ambience. By honouring Berlin’s Master Chefs, the sophisticated restaurant culture in the capital is positioned as the city’s flagship and the diverse gastronomy in Berlin is made visible as an important economic factor for Berlin Partner.
O Portal SuoViaggio também oferece espaços de publicação para terceiros. Este artigo foi publicado por ou em nome de um terceiro independente, por este motivo a equipe editorial não se responsabiliza pelo conteúdo. Caso o leitor detecte conteúdo que viole as regras de publicação ou acredite que o conteúdo é impróprio, ele é convidado a nos denunciar em: [email protected]. Faremos uma avaliação criteriosa e, caso tenham ocorrido violações, a postagem será removida, reservando-se o direito de também suspender seu autor.